De praktijk

T.I.M.E. heeft een tweeledig doel: aan de ene kant het opleiden van een nieuwe generatie muziektheatermakers, aan de andere kant kritisch onderzoek – aan de hand van de eigen onderzoeksvraag – naar de theorie en praktijk van het muziektheater. De studenten onderzoeken met elkaar de specifieke kenmerken en leren zo individueel binnen een collectieve werking te presteren. De resultaten van de onderzoeksprocessen vormen de basis voor de praktijk; de jaarlijkse producties, die op meerdere plaatsen te zien zijn voor publiek.

1010 T.I.M.E. regie Eric de Vroedt 003 (22)T.I.M.E. onderscheidt zich van andere opleidingen door het werken met anderen (met respect voor de ander en het andere) voorop te stellen. In het muziektheater werk je samen door elkaar te inspireren en elkaars specialismen uit te wisselen. Het proces en de groepsdynamiek spelen – naast de individuele ontwikkeling – een grote rol bij T.I.M.E. Door toe te werken naar een productie met meerdere optredens, leert de student bij herhaling en op stabiel kwaliteitsniveau te presenteren. De studenten zijn verantwoordelijk voor alle facetten van het maakproces – ook management, budget en communicatie – wat invloed heeft op de betrokkenheid en keuzes in het maakproces. 

Naast de collectieve producties werken de studenten ook aan projecten op individuele basis. Hun work in progress laten ze zien op een Veenproef, een avond waarop de acteurs, actrices en muzikanten composities en fragmenten uitproberen. Ondertussen geniet het publiek aan lange tafels van een eenvoudige doch voedzame maaltijd dat in het teken staat van het thema. Interessante sprekers vertellen over onderwerpen die in de lijn van het thema van de avond  liggen.