• Show Icons

TIME-productie 2011


MEDEA MATERIAAL  (TIME-productie ’11)

In landschappen, in huizen, op pleinen, in dorpen, in steden, in landen, op dagen, in maanden, in jaren, door eeuwen, vind je
tragedies, vind je deze tragedie. En het begint met liefde.

Tien studenten van T.I.M.E. storten zich op de Griekse tragedie Medea van Euripides. Vanuit ieders discipline verhouden zij zich tot dit tijdloze verhaal. Onder auspiciën van de artistiek leider Paul Koek en dramaturg Paul Slangen komen de studenten tot een interdisciplinaire muziektheatervoorstelling waarin muziek, spel, beeldende kunst en poëzie zijn verenigd.

De studenten hebben zich van begin tot eind verantwoordelijk gemaakt voor alles wat bij de productie komt kijken: van de titel tot de publiciteitstekst, van het campagnebeeld tot de vormgeving, van de kostuums tot het decor, van de props tot de productie op tournee. Het is een zeer intensief en leerzaam proces dat tijdens de tournee, door het herhaald optreden, nog verder rijpt.

T.I.M.E. (This Is Music-theatre Education) is de nieuwe master muziektheater van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. De opleiding is opgericht door Paul Koek, Paul Slangen en Ines van der Scheer en wordt ondersteund door De Veenfabriek. De studenten van T.I.M.E. sluiten het jaar af met een professionele productie, die na de première op tournee gaat. Medea Materiaal is de eerste productie van de eerste lichting T.I.M.E.-studenten 2010-2011.

Concept en spel: Kim-José Bode, Pauline ten Böhmer, Rian Evers, Milena Haverkamp, Tijs Huys, Peerke Malschaert, Lindertje Mans, Dorine Schoon, Joost Steltenpool, Marjolijn Zwakman

Supervisie regie: Paul Koek – Dramaturgie: Paul Slangen – Lichtontwerp: Theun Mosk – Toneelbeeld: Peerke Malschaert, Marjolijn Zwakman – Campagnebeeld: Rian Evers – Eindregie: Christiaan Mooij – Productie: José van Beek, Ines van der Scheer – Zakelijke leiding: Ines van der Scheer

IMG_5365Klik even voor de Recensie & Trailer!

SPEELLIJST 2011
di 26 t/m do 28 april Theater aan het Spui, Den Haag
zo 22 mei Theater Kikker, Utrecht – Festival a/d Werf
do 26 & vr 27 mei Rotterdamse Schouwburg, Operadagen Rotterdam
do 16 juni Theater de Machinefabriek, Groningen
vr 17 juni Stadsgehoorzaal, Leiden
vr 24 juni Toneelacademie, Maastricht (COUP Maastricht)
ma 27 juni Compagnietheater, ITs Festival Amsterdam

 ———————————————————————————————

Juni 2011: Regisseuse Peerke Malschaert gaat de diepte in in Den Haag en komt aan het eind van het eerste jaar van haar tweejarige masterspecialisatie Muziektheater. De master heet T.I.M.E. (This Is Music-theatre Education) en heeft zijn pilot aan het Koninklijk Conservatorium (Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans) in de hofstad. Het jaar wordt afgerond met de multidisciplinaire theatervoorstelling Medea Materiaal, die zij met haar negen medestudenten al discussiërend en elkaar vertalend gemaakt heeft. Peerke: ” Zo’n opleiding is een stroomversnelling van input.”

Tekst: Dirk Verhoeven

TIME Uitwissel en Peerke bij PHE 019“We hebben zes weken met tien mensen zonder begeleiding aan Medea Materiaal gewerkt. Dat was pittig, omdat alle studenten verschillende achtergronden hebben. We spreken allemaal een andere taal, hebben een andere vooropleiding en referentiekader. Een keer per week kwam Paul Koek en een keer per week kwam Paul Slangen kijken – de oprichters van de master – en feedback geven. Zij gooiden alles weer overhoop, opdat je opnieuw ging nadenken over waar je mee bezig bent.

Ik word niet twee jaar lang lekker gepamperd. Je moet deze master helemaal zelf doen en dat is goed. De twee Pauls (Koek en Slangen) willen vooral dat je met vragen komt. Ik wist eerst niet wat ik met de klassieker Medea moest, maar het initiatief moet toch vanuit jezelf komen. Dus vond ik een filosofisch essay waarmee ik Medea als botsing van culturen kon benaderen en kon koppelen aan de actualiteit. We hebben geprobeerd het maken van een voorstelling te benaderen als ensemble. Daarin ga je elke keer dat je samen bent met de groep op zoek naar ieders werkwijze en geef je elkaar opdrachten. Korte acts van waar Medea volgens jou over gaat.

IMG_4630Masters in samenwerken
Begin twintigste eeuw was er veel meer kruisbestuiving tussen kunstenaars. Met architecten, beeldend kunstenaars en muzikanten zat je met zijn allen in de kroeg te ouwehoeren. Nu is er een ontzettende verwijdering. De tien makers binnen deze master zijn zo verschillend en dat is voor een creatief proces belangrijk: dat je op die manier elkaar verrast. Ik heb tijdens het maken van de voorstelling gegrapt dat we masters in samenwerken worden. Sommigen dagen heb je een hekel aan iedereen, maar het is de kunst dat je elkaar inspireert. Want je hebt tien verschillende meningen en smaken en je wil geen compromis maken. Ik leer op verschillende manieren van die tien heftige persoonlijkheden en ik word ook harder. Niet aan elke opmerking waarde hechten. Je leert je aannames opzij te zetten, de smaken en stijlen van een ander in perspectief te zien.

072Juist die verschillende makerstalen hebben mij naar deze opleiding getrokken. Ik vind mijn werkwijze binnen de master niet anders dan hoe ik buiten de opleiding met maker Barbara Knapper samen voorstellingen maak. Ik ben op zoek naar hoe alles – taal, beeld, licht, muziek – gelijkwaardig aan elkaar kan zijn. Doordat we verschillende talen hebben stellen je medestudenten vragen waardoor je een nieuwe creativiteit moet aanboren. Als je vier jaar een theaterstudie doet heb je bepaalde aannames over het vak, terwijl bij deze master een muzikant of docent muziek die niet uit het theater komt het vak voor het eerst benadert. Ik leer van de verschillende disciplines. Bij muzikanten gaat een maakproces leven als je een structuur aanbiedt, terwijl als je een theatervoorstelling maakt dingen veel langer niet concreet blijven. Het is dan zoeken naar een kader binnen het maakproces waarbinnen ook de muzikant zich vrij genoeg voelt om los te gaan. Op een theateropleiding leer je je continu als individu ergens toe te verhouden en dat is in de muziek heel anders. In de discussies binnen de groep hebben de theatermensen het hoogste woord. Het is goed als de muzikanten daar een beetje tegenin leren te gaan.

IMG_4721John Cage & begrijpelijkheid
Als ik voorheen met muzikanten werkte had ik een zwarte vlek. Ik ben veel met muziek bezig, maar mis de droge, technische kennis. Nu weet ik beter waar de muzikanten het onderling over hebben. In een van de voorstellingen die ik voordat ik aan deze master begon maakte, Ons Oneindig, zat een liedje van Tom Waits en een rockgitarist. Nu verdiep ik me meer in John Cage, Misha Mengelberg en klassieke componisten. Ik probeer mijn kennis van muziekgeschiedenis en –theorie te vergroten. Er komen voortdurend stijlen voorbij. Ik heb nu vanuit een grafische partituur een scene gemaakt, John Cage-achtig. Dat is zo anders dan vanuit een theatertekst werken en dat vind ik superinspirerend. Ik begrijp nu waarom ik met muzikanten wil werken en muziektheater wil maken. Muziek is een abstracte kunstvorm en deze past bij het werk wat ik maak. Ook hoe muziek je zintuigen aanspreekt en je ontregelt. Dat biedt heel veel ruimte om aan de begrijpelijke verhaallijn te ontkomen, met het narratief heb ik weinig. Ik ben er ook achter gekomen dat ik net zo veel leer van de praktijk als van een opleiding. Deze master is een manier van leren.

1010 T.I.M.E. regie Eric de Vroedt 003 (22)We hebben aan het begin van de opleiding een blok gehad waarin elke maandag een gastspreker langskwam. Dan kwam er bijvoorbeeld iemand praten over het Midden-Oosten. Of we kregen architectuurles van Gosse de Kort. Zo’n opleiding is zodoende een stroomversnelling van input. Een overkill van informatie en inspiratie, dus je verdiept je op een hele snelle manier. Voor mijzelf vind ik het goed zo de breedte in te moeten. In de verbreding zit de verdieping, maar wel is alles in relatie gebracht tot muziektheater. Ik hoop dat ik na deze master kan uitkristalliseren en ik iets ga doen met alle ideeën die ik heb gekregen.”