TIME-productie 2013

De eindproductie waar T.I.M.E. in 2012-13 aan heeft gewerkt: CYCLOPHONIA

Op uitnodiging van het Holland Festival maakt T.I.M.E. samen met studenten Compositie, Art Science en Sonologie (Koninklijk Conservatorium) muziektheatrale concerten: CYCLOPHONIA (PATTERNS – LINKING VOICES – RISE & FALL).

_MG_9474CYCLOPHONIA in de fietstunnel van het Rijks
Op een beroemde locatie, de passage van het Rijksmuseum, brengt een groep talentvolle studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag op de donderdagen in het festival een lunchconcert. Een bijzondere plek, een bijzondere samenwerking, een bijzonder concert. T.I.M.E. werkt voor dit project samen met de  afdelingen Compositie, Art Science en Sonologie onder de naam CASSco. T.I.M.E. brengt nieuw werk en een nieuwe uitvoeringspraktijk als resultaat van onderzoek naar een eigentijdse vorm van podiumkunsten.

CYCLOPHONIA is in hoge mate geïnspireerd door de locatie, de veelbesproken fietstunnel, en de programmering van het Holland Festival.
De tunnel is de verbinding, de fiets het instrument. Op drie donderdagen worden componisten uit drie werelddelen, Amerika – Afrika – Europa, en uit drie tijdperken, respectievelijk de 20e – 21e – 19e eeuw, met elkaar verbonden door twee uiterst langzaam naar elkaar toe rijdende fietsorkesten. De tunnel verbindt, de fiets klinkt. In de beweging van het naderen, het ontmoeten en het weer uit elkaar gaan, ontvouwt zich het muziektheatrale concert.

_MG_9330CYCLOPHONIA bestaat uit drie delen tussen stilstand en verstrijken: de dynamiek van zich traag samentrekkende en verwijderende notenpatronen (PATTERNS – Feldman); de dialoog van de toenadering en verbinding, het mannelijke en het vrouwelijke, dromen en verlangens (LINKING VOICES – Desdemona); poëzie en muziek verstrengeld in een dialoog waar de universele waarheid wint van de waan van de dag (RISE & FALL – Wagner & Nietzsche).

Operadagen Rotterdam heeft de try-outs (vr 31 mei; 19:00u/22:30u), Holland Festival (do 6, 13, 20 juni; 12:30u/13:30u) de première van CYCLOPHONIA. Reprises vr 6 en za 28 sep Atrium Den Haag. Toegang is gratis.

Reacties uit de media: “De wekelijkse fietsconcerten in de onderdoorgang zijn zonder meer de meest geslaagde voorstellingen op het Holland Festival tot nu toe. En nog gratis ook.”  ”Voor wezenlijk nieuwe muzikale ervaringen moeten we juist het grensvlak van disciplines opzoeken, en in een tijd waarin alles ‘kunst’ kan zijn is presentatie een essentieel onderdeel van elke kunstvorm, dus ook van de muziek. Je moet alleen niet interdisciplinair doen omdat het moet, maar omdat het leuk is. De nieuwe generatie begrijpt dat en rijdt in een muzikaal fietsmonster onder het Rijksmuseum door, in plaats van krampachtig eigentijds te doen in een kijkdoos.”

Het muziektheatrale concert vindt plaats in de openbare ruimte: bij ODR in de grote Willem Burger Hal van De Doelen, bij Holland Festival in de passage van het pas heropende Rijksmuseum. Toegang is gratis.

Concept, spel, muziek door studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag:
Compositie: Thomas Bensdorp, Maya Verlaak
Art Science: Emily Whitehouse
Sonologie: Jillis Kruk, Glenn Ryszko
T.I.M.E.: Claudia Hansen, Sterre Konijn, Joske Koning, Lucas Kramer, Jorinde Kuiper, Bas Maassen, Lisa Verbelen.

Begeleid door:
Paul Koek, Martijn Padding, Ines van der Scheer, Paul Slangen.

>>>Foto’s van de try-outs in de Doelen en de première in tunnel Rijks @ Holland Festival

Klik op deze link voor meer foto’s (van het work in progress, we repeteerden in een leegstaande electriciteitshal met dezelfde lengte en breedte van de Rijksfietspassage)
&
En hier nog wat foto’s

 

—————————————————————————————————————————————————

Achtergrond Oberioe, work in progress

Woensdag 12 december ’12  presenteerde TIME: Oberioe@12/12/12 (eerste try-out van Oberioe). Reprises vonden plaats tijdens festival Leiden Schemerstad op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei ’13.

11Uitgangspunt voor Oberioe@12/12/12 was Daniil Charms (de Russische schrijver van het ultrakorte verhaal) en het absurdisme van de sociaal-realistische context uit die tijd. De voorstelling heeft de vorm van een Oberioe-avond, die bestaat uit een compilatie van clowneske, muzikale, spectaculaire, acrobatische en korte performances. De Oberioeten, voornamelijk schrijvers, schilders en musici, waren aanhangers van het ‘natuurlijke denken’, ofwel de Reële Kunst: associatief denken en niets rangschikken of zinvol maken.

TIME smeedt eigen associatieve teksten, sketches, schetsen en composities – geïnspireerd door Daniil Charms en in de stijl van de Oberioeten – tot een pakkend geheel. Veelal absurde en hilarische acts met een zwart randje als reactie op de beklemmende dreiging van de Stalinterreur.

De eerste try-out was een groot succes getuige de reacties van het publiek. De voorstelling zal voorjaar 2013 (met name muzikaal) verder ontwikkeld worden en op vr 24 & za 25 mei tijdens Festival Schemerstad Leiden hernomen worden.

OBERIOE

1305 Oberioe (17)Publiek!

U beweert dat onze onderwerpen niet reëel en niet logisch zijn? Maar wie heeft gezegd dat de logica van het dagelijks leven noodzakelijk is voor de kunst?
U wilt die gewone logische wetmatigheden vinden die u in het leven van alledag meent te zien. Maar hier vindt u dit niet? Waarom niet?
Omdat voorwerp en fenomeen, zodra ze uit het leven naar het toneel worden overgebracht, hun alledaagse wetmatigheid verliezen en een andere krijgen: die van het theater. Als u bij ons komt, vergeet dan alles wat u in alle andere theaters gewend bent te zien!!!

Uit het manifest van de Oberioe

Oberioe kwam tot stand in samenwerking met en begeleid door de muziektheatermakers van o.a. Touki Delphine en De Warme Winkel: Rik Elstgeest, Bo Koek, Jeroen de Man, John van Oostrum, Lizzy Timmers en Mara van Vlijmen.