Achtergrond

Lunchconcert-passage-Rijksmuseum_04-©-Ada-NieuwendijkT.I.M.E. (This Is Music-theatre Education) is de jongste scheppende afdeling van het Koninklijk Conservatorium. Gestart in 2010 biedt zij bachelors die aan een kunstopleiding zijn afgestudeerd de kans zich gedurende twee jaar in het muziektheater te bekwamen.

Na vier succesvolle cohorten volgt er geen nieuwe TIME-lichting meer bij het KC.


Multidisciplinariteit en interdisciplinariteit zijn vanzelfsprekende begrippen geworden. Naar de verhouding tussen de verschillende elementen wordt al een aantal decennia onderzoek gedaan, ook in het onderwijs.
Binnen het Koninklijk Conservatorium gebeurt dat sinds de oprichting van de Interfaculteit voor Beeld en Geluid (nu ArtScience) in 1985 door Frans Evers en Dick Raaijmakers; Raaijmakers zelf gaf een belangrijke impuls om te werken in experimenteel muziektheater.

Omdat het inmiddels in het theater gebruikelijk is om een muzikaal element toe te voegen, om daaraan vervolgens het begrip ‘muziektheater’ te koppelen, is de ambitie ontstaan binnen het Conservatorium een afdeling te starten die speciaal voor het onderzoek naar de theorie en de praktijk van het modern muziektheater is ingericht.

HF - Jos vd Broek

Wat is muziektheater
Het muziektheater kent een lange traditie. In de Grieks-klassieke cultuur waren muziek en theater immers al onlosmakelijk aan elkaar verbonden. In een meer recent verleden waren er componisten (Monteverdi, Purcell) die geïnteresseerd waren in een zekere theatralisering van hun muziek. Een duidelijke stroomversnelling in de ontwikkeling van het muziektheater vond plaats gedurende de 20e eeuw. T.I.M.E. laat zich hierdoor inspireren en zoekt verder naar nieuwe vormen en methodes om de verschillende kunsten autonoom op het podium bij elkaar te brengen.

Uitgaand van de opvatting dat onder het begrip muziektheater elke voorstelling valt die op basis van compositorische principes – ritme, tijdsduur, toonhoogte, vorm, harmonie, klankkleur, tempo – is muziektheater bij uitstek de kunst van de synesthesie en synergie. De samensmelting van woord, klank, beweging en beeld zorgt voor een ervaring die voorbij de beperkingen van de afzonderlijke zintuigen gaat. Muziektheater verlangt van de makers het vermogen om deze grenzen te overschrijden. Muziektheater maakt daarom onder andere gebruik van De musicerende acteur en De acterende muzikant; de theatrale ruimte als partituur, als gecomponeerde ruimte.

Nieuwste ontwikkelingen
T.I.M.E. haakt aan bij de nieuwste ontwikkelingen binnen het theater en de performancekunst, werkt met kunstenaars als Benjamin Verdonck en Theun Mosk; regisseur Floor van Leeuwen; met collectieven als Theatergroep de Warme Winkel, Touki Delphine en BOG., opgericht door de bij T.I.M.E. afgestudeerde Lisa Verbelen.

Medea-Materiaal-TIME-Voor de praktijkgerichte opdrachten worden speciale, uitdagende omstandigheden gecreëerd om de masters te inspireren het conventionele denken los te laten en met innoverende ideeën te komen. Zo werd bijvoorbeeld in het Holland Festival 2013 de fietstunnel onder het Rijksmuseum gekozen als locatie voor samenwerking met studenten van de andere scheppende afdelingen. Het resultaat van het onderzoek van de studenten wordt elk jaar in de Veenproef-formule van de Veenfabriek aan een publiek getoond. Voor het afstuderen van de lichting 2014 en 2016 werden de Leidse Schouwburg en het Scheltema-complex volledig ‘bespeeld’ als podium.

Open vorm en open mind
T.I.M.E. verlangt van haar studenten net zo’n open houding naar verschillende kunstdisciplines als naar de maatschappij. Daarom is er in het curriculum ruimte gemaakt om de relatie tussen de jongste generatie muziektheatermakers en de ons omringende samenleving te stimuleren. Elke student is gedurende de opleiding gekoppeld aan een maatschappelijke gesprekspartner (een hoogleraar biomedische wetenschapscommunicatie, een taxichauffeur, een huisarts, een journalist enz.) waarmee hij twee jaar lang uitwisselt. Tevens worden regelmatig collectieve bijeenkomsten georganiseerd waarop naar aanleiding van een wetenschappelijke studie – gebaseerd op een jaarthema – over actuele maatschappelijke kwesties wordt gediscussieerd. Resultaten van deze discussies vinden hun weerslag in de inhoud van de projecten die de studenten tijdens hun studie realiseren.

_MG_9474In de samenleving
T.I.M.E. motiveert de student het contact met de samenleving werkelijk aan te gaan. In het tweede jaar is een periode waarin elke student zijn atelier voor zes weken in een bedrijf inricht. Beïnvloed door en in het ritme van dat bedrijf komt de student tot een kunstwerk dat aan de collega’s op locatie wordt gepresenteerd. Voor deze projecten heeft T.I.M.E. samen gewerkt met Chellomedia Benelux (Sport1, betaaltelevisie); Maters & Hermsen (bureau voor bedrijfsjournalistiek); ING bank; Muziek Centrum Omroep;  politieke redactie Trouw Den Haag;  De Rode Draad (kennis- en informatiecentrum voor sekswerk); Piet Hein Eek | Eek & Ruijgrok BV (industriële vormgeving); Begraafplaats Rhijnhof Leiden; Heliomare Noordwijk; Sportschool Club Sportive Zuid-As A’dam; Rijnlands Revalidatiecentrum; BioScience Park; Textiellab Tilburg; de Architekten Cie.; Turntoo van Thomas Rau; Vrouw Vennemolen Oud Ade; Smederij Casper Prager.